RSS

Faiz oh Faiz



Hari ni aku nak cerita tentang Faiz .. anak bongsu ku (buat masa ini le.. he he)yang berumur 3 tahun. Kalau nak dibandingkan dengan kakaknya dan abangnya, Nabilah dan Ammar, semasa berumur 3 tahun, mereka sudah pandai bercakap dengan terang. Tapi Faiz ni entah kenapa lambat la sikit bercakap. Kalau dia bercakap tu kadang-kadang susah kita nak faham. Nak kata pelat tu .. maybe la juga. Tapi yang ketaranya pada aku dia kompius nak sebut dalam English atau BM. Bila dia bercakap tu bercampur-campur English dan BM. Aku pula entah kenapa dari dulu lagi berat sangat mulut nak berkata-kata dalam English. Alhamdulillah bila husband belajar di United Kingdom ni secara tak langsung anak-anak aku dapat didedahkan kepada bahasa English .. jadi dengan sendirinya mereka dapat faham dan bertutur dalam English dengan baik.

Berbalik kepada Faiz, semenjak dua menjak ni alhamdulillah dia dah banyak pandai bercakap walaupun tak le perfect sangat tapi yang penting kita faham lah apa yang dia nak beritahu tu.Dan yang seronoknya .. dia pandai lah cakap English sedikit sebanyak walaupun kami di rumah tak cakap English dengan dia. Mungkin pada orang lain perkara ni macam remeh je .. sorry laa ye .. tapi aku seronok la dengar dia bercakap sebab aku sendiri kurang converse in English dengan dia .. macam rasa.. "eh .. bila la pula dia reti cakap macam ni" .. hehehe

Satu malam tu, sebelum tidur .. aku saja-saja cerita pada Faiz .. dekat park ada fox .. Faiz cakap "I want to fight fox" .. aku cakap le .. "Faiz strong ke?" Faiz jawab, "I need power", aku jawab "Oh .. nak cari kat mana power tu?" Faiz cakap "Kita beli at carboot!" heh heh heh ..

Semalam, semasa bersiap-siap nak ke sekolah, Faiz cuba nak ambil jacket yang bergantung di belakang pintu tapi tak sampai. Jadi Ammar tolong ambilkan walaupun agak tinggi juga untuk Ammar tapi Ammar berjaya mengambilnya. So Faiz cakap "Yea.. Good job Ammar!" .. hmm .. macam orang tua je beri pujian pada budak-budak.. hehe ..

Pagi tadi pula, dalam perjalanan ke sekolah, kakaknya berbual dengan Faiz .. entah macamana mulanya tapi kemudian kakak kata .."Faiz .. Ammar is not your friend" .. Faiz jawab "No .. Ammar is my friend, my brother", .. aku pun menyampuk lah .. "Ooo kalau macam tu Nabilah is your friend, your sister", Faiz jawab lagi "No .. kakak is a monster!" .. he he he .. geram kakak dengar.

Hmm .. macam tu lah ragam Faiz.. walaupun ayat yang dia cakap tu simple je .. tapi .. cukup buat orang tersenyum dan ketawa ..hmmm.. Faiz .. Faiz ..

0 comments: